Ben jij al bikini proof?

Ben jij al bikini proof?

Ben jij al bikini proof?

De zomer komt er bijna aan en dat betekent dat we weer de zomerkleding uit de kast kunnen halen! En natuurlijk ook weer je bikini. Ben je nog niet zo zeker van je lichaam en wil je ervoor zorgen dat het helemaal bikini proof wordt? Hierbij 10 tips om bikini proof te worden

1. Creëer een calorietekort in je voedingspatroon

Dit is natuurlijk geen verrassing, maar de eerste en belangrijkste regel om in een korte tijd vetmassa te verliezen is minder calorieën te eten dan je verbruikt.

2. Eet meer eiwitten

Wanneer je dagelijks meer calorieën uit eiwit haalt helpt dat op meerdere manieren om bikini proof te worden. Enerzijds behoud je met het consumeren van eiwitten, ook wel bekend als proteïne, je spiermassa. Verder zorgt het eten van eiwitten voor een beter verzadegingsgevoel. En tot slot is het thermisch effect, dus de energie die jouw lichaam nodig heeft om de eiwitten af te breken en te verteren, groter bij het consumeren bij eiwitten. Dus dat betekent dat je calorieen verbrandt op hetzelfde moment dat je ze inneemt.

3. Rust goed uit en slaap genoeg

Een goede nachtrust draagt bij aan vetverbranding en zorgt ervoor dat je betere voedingskeuzes maakt. Bovendien krijg je een frissere uitstraling en verdwijnen de wallen onder je ogen.

4. Vaker een kleinere maaltijd of 3 hoofdmaaltijden?

Minder eten is het belangrijkste bij afvallen. Het lukt beter om minder te eten als je regelmatig eet. Dat betekent dat je verdeeld over de dag 3 hoofdmaaltijden eet: ontbijt, lunch en avondeten. Door met regelmaat te eten geef je je hongergevoel minder ruimte en krijg je minder de neiging om te snacken. Hoeveel keer je eet maakt niet zo veel uit: 4, 5 of 6 keer per dag een kleinere maaltijd kan in principe ook. Het gaat er uiteindelijk om dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt.

5. Drink veel water

Probeer 2 tot 3 liter water per dag te drinken. Water helpt bij het verzorgen van je stofwisseling, voert afvalstoffen af en je krijgt er ook een mooie huid van. Ben je het water een beetje zat? Doe er dan een schijfje citroen of munt in!

6. Vermijd koolhydraten en alcohol

Een ‘no-carb’ (of zeer low-carb) voedingspatroon is niet de beste manier om langdurig aan te houden maar voor een bikini proof sprint is het goed om de inname van koolhydraten flink omlaag te brengen. Je zult minder onderhuids vocht vasthouden en ook een minder opgeblazen buik als gevolg zien. Alcohol heeft hetzelfde effect als veel (snelle) koolhydraten: bloated belly. Achterwege laten dus!

7. Mag ik na 8 uur ’s avonds nog wel eten?

Het maakt niet uit op welk moment van de dag je eet en drinkt. Je kunt dus ook na 8 uur ‘s avonds iets eten. Krijg je ‘s avonds trek, dan kun je gerust wat eten. De kunst is om ongezonde snacks te vermijden. Kies bijvoorbeeld voor wat fruit of snackgroente of smeer een boterham met mager beleg.

 

Share post:

  • /