Welke kracht heeft de vertaling van offline naar online?

Welke kracht heeft de vertaling van offline naar online?

Welke kracht heeft de vertaling van offline naar online?

Helaas heeft corona ervoor gezorgd dat de evenementenbranche 3,5 miljard euro omzet verliest en hierdoor 48.000 werkplekken zag verdwijnen. Hierdoor heeft de evenementenbranche om moeten gaan met plotselinge veranderingen.

Digitalisering binnen de evenementenbranche bestaat al langer. Kijk bijvoorbeeld naar de ticketing. Waar dat nu al jaren online gaat, moest men vroeger tickets in een shop kopen.

Ook is social media een groot belangrijk digitaal onderwerp binnen de evenementenbrache. Eigenlijk voor geen enkel evenementenbedrijf meer weg te denken. Dit werd allen mogelijk gemaakt toen de eerste smartphone op de markt kwam. Vlak daarna ontwikkelde de eerste social media kanalen zich via het mobiele netwerk. Hoe nieuw dit echter was voor evenementenbedrijven, hoe het zo nieuwe kansen bood voor de bedrijven.

Maar ook digitale evenementen bestaan al langer. Kijk bijvoorbeeld naar het Apple-event waar al 1,8 miljoen mensen naar aan het streamen waren. Maar waar andere events niet digitaal werkte, gaan zij nu misschien een uitdaging aan.

Dit kan voor vele organisaties nieuw zijn, waarbij zij moeten improviseren. Er moet dus nu zodanig worden gekeken naar wat er wél kan, rekening houdend met de maatregelen.

Hoe kan de kracht van digitalisering en elkaar weer ontmoeten, benut worden?

Online evenementen bieden veel voordelen; zo is er een aanzienlijk groter bereik, het biedt optimale kennisdeling, het is duurzamer en het bespaart kosten. Hybride is geen nieuw concept maar heeft door de coronacrisis zeker veel meer potentie gekregen dan voorheen. Door de huidige maatregelen kunnen locaties maar een deel van de gastencapaciteit kwijt. De combinatie van offline en online is hierbij een goed bedachte uitkomst. Het evenement vindt plaats met een beperkt publiek, waarvan de andere mensen het evenement digitaal kunnen bijwonen.

Ook worden er door dit type evenement meer mensen bereikt. Daarnaast is het live aanwezig zijn van een hybride evenement, veel exclusiever dan voorheen. Aanwezigen hebben hierdoor alsnog een gehele beleving.

Daarnaast is innovatie ook al heel veel te zien binnen de evenementenbranche. Er is altijd wel iets te vinden, wat door middel van digitalisering wéér vernieuwd kan worden. Een ontwikkeling die binnen de evenementenbranche heel belangrijk is en steeds vaker terugkomt is duurzaamheid.

Allereerst zijn er al een aantal evenementen die in het teken staan van duurzaamheid. Het Amsterdamse Open Air Festival draait al sinds een aantal jaar op groene energie. Ook reizende festivals gaan van stad naar stad om duurzaamheid te promoten. Vaak merken bezoekers niet wanneer festivals groen werken, wat zeker geen nadeel is. Festivals bewijzen dat duurzaamheid niet ten koste gaat van een beleving, maar dat mensen zelfs bewust worden van de duurzaamheid en hierdoor hun beleving verbeterd omdat zij ervaren dat comfort en duurzaamheid ook samen kan.

In hoeverre kan digitalisering dan samen met duurzaamheid?

In de tijd van nu, zullen er wel zeker voordelen zitten aan de digitalisering in de evenementenbranche. Waar duurzaamheid binnen de evenementenindustrie al heel belangrijk was, is dit onderwerp nu nog meer van toepassing.

Buiten dat er door digitale evenementen niet alleen significante CO2-reductie wordt behaald, voorkomen evenementen bijvoorbeeld ook (plastic) afval en voedselverspilling.

Kortom, hybride evenementen zorgen voor veel voordelen en zorgen dat mensen een exclusief gevoel krijgen bij het live aanwezig zijn. Het is een concept dat al langer bestaat maar corona heeft ervoor gezorgd dat dit de nieuwe toekomst is. Ook duurzaamheid is een onderwerp die binnen de evenementen steeds belangrijker wordt. Daarnaast zorgt digitalisering naar digitale evenementen wel degelijk voor duurzaamheid. Want door digitale evenementen wordt significante CO2-reductie behaald maar wordt afval en voedselverspilling ook voorkomen. Want: The key to understanding de future is one word: sustainability.

Share post:

  • /